Herczeg Zsuzsanna

2013.10.15 13:38

Erre még maga Munkácsy Mihály is befizetett volna

A Déri Múzeum Munkácsy termének ajtaja mögött három felbecsülhetetlen értékű festmény „rejtőzik”. Az ember áhítattal telve torpan meg egy pillanatra, mikor a terembe lépve megpillantja a Krisztus szenvedéstörténetét ábrázoló monumentális méretű Munkácsy képeket, melyeket még maga az alkotó sem láthatott így együtt. Halála után közel száz évet kellett volna még arra várnia a festőnek, s Debrecenbe a Déri Múzeumba látogatnia, hogy a Krisztus-trilógiát egyben is láthassa. 

Munkácsy Mihály ezt már nem, mi azonban megtehettük, s magával ragadott bennünket a hely hangulata. Az ez évtől elérhető és választható, fényjátékkal egybekötött bibliai vagy művészettörténeti témájú tárlatvezetésnek köszönhetően a szemünk előtt kelt életre a szenvedélyes festő. Úgy elragadta a hév, hogy ecset helyett a kezével hordta fel a vászonra a festéket vagy éppen a keresztre kötve fényképeztette magát, hogy így tanulmányozhassa a keresztre feszített test anatómiáját. A Krisztus Pilátus előtt, a Golgota és az Ecce homo kortalan alkotások, hiszen örök emberi érzésekről és drámai ellentétekről vallanak festői eszközök segítségével. A tárlat a trilógián keresztül Munkácsy világlátásába is bepillantást enged, s elkalauzol bennünket a világhíres realista festőóriás életébe. Munkácsy olyan közel került hozzánk e művei által, hogy már-már éreztük az alkotó személyes jelenlétét, s megborzongtunk, mert azt éreztük, ő vezet bennünket a monumentális alkotások között. E különös érzésre nincs magyarázat, az azonban biztos, hogy Dallos Sándor "Aranyecset" és "A nap szerelmese" című életrajzi regénye főszereplőjének szelleme mind a mai napig velünk van a Déri Múzeum Munkácsy termében alkotásai révén.